Darmowa dostawa od 500 zł

Dostawa od 12 zł

tel. +48 533 679 793

Zamknij
(0)
Nie masz żadnych produktów w koszyku.
Wyszukiwanie
Filters

Kompendium wiedzy o witaminie C!

Witamina C, czyli kwas askorbinowy jest najpopularniejszą z witamin. Wiele osób kojarzy ją jako substancję, po którą sięgamy w pierwszych objawach kataru i przeziębienia. Nasze ciało nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć tej drogocennej substancji, dlatego musi być ona dostarczana za pomocą pokarmu lub suplementów diety. Niestety mało kto zdaje sobie sprawę z jej pozostałych, prozdrowotnych właściwości. A jest ich wiele.

Jaką dawkę witaminy C przyjmować?

Zapotrzebowanie na witaminę C jest zróżnicowane i zależne od wielu czynników, takich jak wiek, płeć i stan fizjologiczny. Jednak i tak dzienne minimalne zapotrzebowanie na kwas askorbinowy jest największe spośród wszystkich witamin. U dorosłego człowieka wynosi ona 1mg/1kg masy ciała, a u niemowląt i dzieci wynosi 2 mg/1kg masy ciała. U kobiet ciężarnych oraz podczas karmienia piersią wzrasta do 1,5mg/1kg masy ciała.

Aby witamina C była skuteczna to jej dzienne zapotrzebowanie powinno wynosić przeciętnie od 500 do 1000 mg.

Witamina C – na co pomaga?

  • Pomaga zapobiegać przeziębieniom i grypie wzmacniając układ odpornościowy;
  • Chroni komórki przed stresem oksydacyjnym i organizm podczas stresu;
  • Jej stosowanie jest bezpieczne;
  • Działa przeciwzapalnie;
  • Wpływa na utrzymanie dobrego nastroju;
  • Wpływa na zdrowie skóry i kości;
  • Witamina C jest jednym z najskuteczniejszych przeciwutleniaczy we krwi, dzięki swojej rozpuszczalności w wodzie i wychwytywaniu szerokiego spektrum rodnikowych form tlenu;
  • Pomocna przy całej gamie problemów zdrowotnych, takich jak wysokie ciśnienie krwi, udar, nowotwory, miażdżyca, stany zapalne i otyłość.

Witamina C – wpływ na mitochondria

Witamina C chroni błonę mitochondrialną i DNA przed uszkodzeniem.

Witamina C może pomagać zachować dobry nastrój

Kolejną zaletą witaminy C jest to, że zwiększa uwalnianie oksytocyny.

Długotrwałe niedobory witaminy C wiążą się z nerwowością i niestabilnością emocjonalną.  Po leczeniu witaminą C  zmalały zaburzenia nastroju u pacjentów hospitalizowanych o 35% w porównaniu do stanu wyjściowego.

 

Naturalna witamina C - właściwości, występowanie i źródła | TVN Zdrowie

 

Witamina C może łagodzić depresję

Udowodniono, że witamina C może zmniejszyć nasilenie zaburzeń depresyjnych u dzieci i dorosłych, a także poprawić nastrój osób zdrowych.

Witamina C może przyczyniać się do spadku zmęczenia

Duże dawki witaminy C podawanej dożylnie były w stanie zmniejszyć zmęczenie u grupy osób pracujących w biurze.

Witamina C może wspierać zdolności kognitywne u osób w podeszłym wieku

Zwiększenie spożycia witaminy C może poprawiać funkcje poznawcze u osób starszych.

Natomiast w jednym z badań suplementacja witaminą C zmniejszyła ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera.

Witamina C a układ krwionośny

Kolejną zaletą witaminy C jest fakt, że jest korzystna dla prawidłowego przepływu krwi, a w odpowiednio wysokiej dawce może zapobiegać uszkadzaniu naczyń przez reaktywne formy tlenu (ROS).

Witamina C pomaga zapobiegać dysfunkcjom naczyń krwionośnych. Ponadto witamina C odgrywa pozytywną rolę w odwracaniu wczesnych etapów miażdżycy tętnic.

Witamina C może normować ciśnienie krwi

Witamina C znacząco obniża skurczowe i rozkurczowe ciśnienie krwi u pacjentów z łagodnym lub umiarkowanie wysokim ciśnieniem krwi.

 

Witamina C w kosmetykach – formy witaminy C, sposób działania, wskazania |  Apteline.pl

 

Witamina C w walce z rakiem

Odpowiednia dawka witaminy C jest bardziej toksyczna dla komórek nowotworowych niż dla zdrowych komórek. Witamina C przyczynia się do indukowania apoptozy różnych typów komórek nowotworowych, np. trzustki i białaczki.

Wysoka zawartość witaminy C w diecie zmniejsza ryzyko raka żołądka. [24]
Z kolei wyższe spożycie witaminy C wśród kobiet w wieku powyżej 65 lat przed rozpoznaniem raka piersi zwiększyło ich szanse na przeżycie.

Witamina C zmniejsza ból i toksyczność niektórych leków przeciwnowotworowych poprzez redukcję stresu oksydacyjnego.

Witamina C podana dożylnie łagodzi szereg objawów związanych z rakiem i chemioterapią, takich jak zmęczenie, bezsenność, utrata apetytu, nudności i ból.

Witamina C może zwiększać odporność

Zwiększa aktywność białych krwinek i zmniejsza replikację wirusów.

Skraca czas trwania i zmniejsza nasilenie przeziębienia i jego symptomów.

Zmniejsza częstość występowania zapalenia płuc.

Witamina C może redukować stany zapalne

Kolejnymi zaletami witaminy C w stanach zapalnych są:

  • Zmniejsza poziomu cytokin prozapalnych, redukując stany zapalne.
  • Zmniejsza stres oksydacyjny i reakcję zapalną w chorobach zapalnych jelit (IBD), (zmniejszone aktywności MPO i aldehydu malonowego – MDA).

Może łagodzić stany zapalne u pacjentów z otyłością, cukrzycą lub wysokim ciśnieniem krwi

Witamina C może być korzystna podczas ćwiczeń i regeneracji

Witamina C zmniejsza poziom wolnych rodników generowanych podczas ćwiczeń i łagodzi stres oksydacyjny.
Witamina C zapobiega wynikającym z wysiłku wysiłkiem uszkodzeniom mięśni, zaburzeniom odporności i zmęczeniu.

Witamina C może być pomocna w redukcji masy ciała

Przyjmowanie witaminy C zmniejszyło częstość występowania otyłości oraz z zapobiegało przyrostowi masy ciała
w 3-letnim badaniu kontrolnym wśród dorosłych.

Osoby z odpowiednim poziomem witaminy C spalają o 30% więcej tkanki tłuszczowej podczas umiarkowanych ćwiczeń w porównaniu do osób z niskim poziomem witaminy C.

Witamina C w cukrzycy

Może być korzystna dla pacjentów z cukrzycą typu 2, ponieważ wpływa na obniżenie poziomu glukozy we krwi i lipidów. Podawanie witaminy C poprawia metabolizm glukozy.

Witamina C uczestniczy w produkcji kolagenu

Końcowe etapy produkcji kolagenu zależą od obecności witaminy C (witamina C działa jako donor elektronów
w hydroksylacji prokolagenu, reszty prolilowej i lizylowej).

Witamina C stabilizuje kolagen, który ma kluczowe znaczenie dla ukształtowania struktury tkanki łącznej skóry, kości, chrząstek, ścięgien, więzadeł i naczyń krwionośnych.

Z czym nie łączyć witaminy C?

Stosując preparaty zawierające witaminę C, pamiętajmy o możliwości reakcji tej witaminy z innymi lekami. Kwas acetylosalicylowy zmniejsza wchłanianie kwasu askorbinowego. Zażywanie witaminy C z przeciwbakteryjnymi sulfonamidami grozi wytrącaniem się kryształów tych związków w nerkach. Istnieją doniesienia, że doustne środki antykoncepcyjne również mogą zmniejszać poziom kwasu askorbinowego, a ten z kolei może zwiększać stężenie hormonów w organizmie, nasilając tym samym ich działania niepożądane. Dotyczy to prawdopodobnie wysokich dawek witaminy C, dlatego kobiety stosujące terapię hormonalną nie powinny przyjmować jej w dawkach wyższych niż 1000 mg dziennie.

Czy witaminę C można przedawkować?

Jest to bardzo trudna sprawa, ponieważ nadmiar przyjmowanej z pożywieniem witaminy jest wydalany z naszego organizmu wraz z moczem. Jeśli jednak tak się stanie, że przedawkujemy, a dojść do tego może, jeśli przez dłuższy czas będziemy przyjmować więcej niż 1 g tego kwasu w postaci suplementów, to będziemy bardziej narażeni na powstawanie kamieni nerkowych.

Czym jest witamina C liposomalna?

Liposomy są to nośniki, struktury pęcherzyka wody lub roztworu wodnego otoczone podwójną warstwą fosfolipidów ( część hydrofilowa skierowana na zewnątrz i do środka liposomów). Dzięki takiej budowie, podobnej do błon biologicznych, liposomy, są wykorzystywane w przemyśle kosmetycznym i farmaceutycznym jako nośniki leków a teraz także suplementów diety. Na rynku nowością są suplementy diety z witaminą C. Badania wykazały większą biodostępność witaminy C po podaniu doustnym w formie liposomów w porównaniu do zwykłego kwasu askorbinowego.

 

Witamina C - jaki ma wpływ na naszą skórę?• Blog Uroda topestetic

 

Witamina C — gdzie występuje?

Przyjmowanie witaminy C powinno odbywać się poprzez zbilansowaną i zróżnicowaną dietę. Substancja pochodząca z pożywienia charakteryzuje się wysoką przyswajalnością, dzięki czemu nie musimy martwić się o jej działanie. Skąd brać witaminę C?

  • owoce dzikiej róży
  • czarne porzeczki
  • kiwi
  • truskawki
  • porzeczki czerwone
  • kapusta kiszona
  • czerwona papryka
  • brokuły

Należy jednak pamiętać, iż warzywa oraz owoce tracą wiele właściwości poprzez obróbkę termiczną. By zatrzymać jak najwięcej witamin i minerałów w produkcie, warto skorzystać np. z gotowania na parze. 

Witamina C - Naturalna, syntetyczna czy liposomalna? 

  • Naturalna witamina C jest pozyskiwana z roślin, a najwartościowszym jej źródłem jest egzotyczna acerola, która zawiera jej znacznie więcej niż cytrusy! Wartymi uwagi produktami z naturalną witaminą C są m.in. Singularis Acerola.

  • Syntetyczna witamina C to ta najczęściej występująca w suplementach. Można przyjmować kwas L-askorbinowy w formie proszku (Formeds C-1000). Niekiedy takzę syntetyczna witamina C jest dodatkowo wzbogacana kompleksami bioflawonoidów lub innymi składnikami tak jak między innymi Calivita C1000 czy Now C1000.

  • Liposomalna witamina C staje się coraz popularniejsza. Tę postać witaminy można znaleźć m.in. w takich produktach jak: Witamina C liposomalna marki Ascolip czy Biolife C1000.
Pozostaw komentarz