Menu
Szukaj
Filters
Zamknij
Zamknij

Witaminy, a Twoje zdrowie

Witaminy, a Twoje zdrowie

Aktualnie coraz więcej osób zainteresowanych jest zmianą sposobu żywienia i Ci, którym zależy na utrzymaniu dobrego stanu zdrowia, odkryli, że zmiany w diecie, czasami obejmujące specjalne suplementy, mogą poprawić ich wygląd i samopoczucie oraz zapewnić dodatkową ochronę przed chorobami lub urazami.


Zastanawiasz się, „jakie witaminy powinienem brać?” - jeśli tak, oto pięć ważnych witamin, które są niezbędne dla dobrego zdrowia i samopoczucia:


Witamina A
Niemowlęta otrzymują witaminę A (retinol) wraz z mlekiem matki, a dzieci i dorośli z warzyw i owoców, takich jak marchew, brokuły, bataty, brzoskwinia, papaja i morele. Światowa Organizacja Zdrowia stwierdziła, że ​​niedobory witaminy A są główną przyczyną ślepoty, co ma kluczowe znaczenie dla szeregu ważnych funkcji, takich jak promowanie dobrego widzenia, wzmacnianie układu odpornościowego przeciwko infekcjom oraz zarządzanie prawidłowym zdrowiem reprodukcyjnym mężczyzn i kobiet. Wyjaśnili również, że kobiety w ciąży, które borykają się z niedoborem witaminy A, mają zwiększone ryzyko poronienia. Podobnie jak w przypadku innych witamin, badanie krwi pozwala na pomiar ilości retinolu a tym samym ocenę czy poziom Twojej witaminy A jest prawidłowy.

Witamina B6
Witamina B6 wspomaga metabolizm białek i węglowodanów. Wpływa korzystnie na pracę mózgu i nerwów, pomaga w tworzeniu czerwonych krwinek, wzmacnia skórę, mięśnie i zęby. Witamina B6 znajduje się w pokarmach bogatych w białko zwierzęce, a także w zielonych warzywach, takich jak szpinak i w owocach, w tym kantalupach, cytrynach, bananach i lucernie. Witamina B6 nie jest magazynowana w organizmie i musi być spożywana codziennie.
Objawy łagodnego niedoboru witaminy B6 obejmują drażliwość, a czasem pojawienie się swędzącej, łuszczącej się skóry. Poważniejszy brak może powodować anemię i drgawki. Przyjmowanie prawidłowej dawki jest ważne, ponieważ zbyt duża ilość witaminy B6 może powodować uszkodzenie nerwów.

Butelki medycyny i tabletek na drewniane biurko Darmowe Zdjęcia

Witamina B12
Jeśli problemem jest przewlekłe zmęczenie, wielu lekarzy decyduje się na badanie pod kątem szeregu schorzeń, a niedokrwistość jest na ogół jedną z pierwszych na liście. Istnieje wiele przyczyn anemii, która w Stanach Zjednoczonych dotyka 3,5 miliona ludzi. Może to być objaw bardzo poważnej choroby, dlatego badanie krwi i ocena są pierwszym krokiem w przypadku jej podejrzenia.
Witamina B12 znajduje się w rybach, wątrobie i jajach, a jej niedobór może powodować anemię złośliwą, która jest zaburzeniem dotyczącym zarówno budowy jak i prawidłowej funkcji krwinek czerwonych. Niestety, nawet jeśli dana osoba zawiera w swojej diecie źródła witaminy B12 i kwasu foliowego (znajdującego się w zielonych warzywach liściastych, nerkach i wątrobie), może się zdarzyć, że jej organizm nie magazynuje w wystarczającej ilości tej witaminy, wówczas suplementacja wit. B12 w postaci zastrzyków domięśniowych może okazać się niezbędna.

Witamina C
Czerwone, krwawiące dziąsła mogą być związane z problemem stomatologicznym, ale niewiele osób zdaje sobie sprawę, że są to również objawy niedoboru witaminy C, co z kolei może prowadzić do poważniejszych dolegliwości. Osoby, które są podatne na siniaki lub nieustannie pojawiają im się małe “czerwone kropki na skórze” , prawdopodobnie będą potrzebować więcej witaminy C (kwasu askorbinowego). Istnieje wiele testów, które mogą określić, czy brak tej witaminy jest problemem, w tym dodatni wynik testu na ocenę wrażliwości naczyń włosowatych. Spożywanie pokarmów bogatych w witaminę C, takich jak owoce i warzywa, wątroba, nerki, ryby i świeże mleko oraz przyjmowanie suplementów jest skuteczną formą obrony przed jej niedoborem szczególnie w sezonie jesienno-zimowym.

Śmieszne dziewczyny z naturalnymi witaminami zimą Darmowe Zdjęcia

Witamina D
Witamina D czyli “witamina słońca” jak sama nazwa wskazuje jest wytwarzana w skórze, przy udziale promieni UV pochodzących ze słońca. Jest ona ważna ze względu na jej niepodważalny ogromny wpływ na budowę kości oraz ich prawidłowy wzrost szczególnie u dzieci. Niewielki spadek witaminy D może powodować ogólne złe samopoczucie i przewlekłe zmęczenie. Poważny niedobór przyczynia się do rozmiękczania kości co w konsekwencji powoduje osteomalację u dorosłych i krzywicę u dzieci powodującej deformacje kości. Lekarz, który podejrzewa u pacjenta zbyt niskie stężenie witaminy D może zlecić oznaczenie jej poziomu we krwi, a jednocześnie powinien zbadać funkcję wątroby oraz określić poziom wapnia i fosforanów, które często idą w parze wraz z zaburzeniem gospodarki wit. D. W pożywieniu znajduje się bardzo mało witaminy D, dlatego zaleca się jej suplementację szczególnie w sezonie jesienno-zimowym, kiedy dodatkowo ekspozycja na promienie słoneczne jest niska. Oprócz dorosłych i nastolatków szczególnie ważne jest, aby niemowlęta i małe dzieci, kobiety w ciąży i karmiące piersią oraz osoby starsze w wieku powyżej 65 lat otrzymywały wystarczającą ilość witaminy D.

Witaminy: dlaczego powinniśmy kontrolować ich ilość?
W ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci pojawiły się dowody kliniczne wskazujące na ścisły związek między odżywianiem, a zdrowiem. Dzięki zgromadzonym informacjom stało się jasne, że dostarczanie organizmowi dobrej jakości żywności zawierającej witaminy, minerały i inne niezbędne składniki odżywcze jest ważne dla utrzymania optymalnego zdrowia i dobrego samopoczucia. Tym samym złe odżywianie może mieć szkodliwy wpływ na organizm, zwiększa ryzyka rozwoju długiej listy chorób i dolegliwości zdrowotnych. Czy to oznacza, że ​​należy przyjmować witaminy, aby zapewnić optymalne odżywianie? Niekoniecznie. Lekarze i eksperci ds. żywienia są zgodni, że najlepiej jest pozyskiwać witaminy i minerały z pożywienia, ponieważ dobrze zbilansowana dieta może zapewnić wszystko, czego potrzebujemy dla dobrego zdrowia. Eksperci zgadzają się również, że suplementy mogą być korzystne, gdy istnieją pewne deficyty w ilości witamin lub inne niedobory żywieniowe. Jak więc przeciętny człowiek ma wiedzieć, czy boryka się problemem niedoboru witamin? Rozwiązaniem tego dylematu są badania laboratoryjne , dzięki którym możliwym staje się wykrycie istotnych niedoborów.

Dlaczego znajomość stanu odżywienia ma znaczenie?
Znajomość stanu odżywienia jest ważna dla ogólnego stanu zdrowia, a niedobory żywieniowe mogą wystąpić nawet u osób najbardziej dbających o zdrowie. Na przykład niedobór witamin może być wynikać z upośledzonego wchłaniania składników odżywczych, w których są zawarte. Przyczyną tego stanu mogą być problemy z procesem trawienia, starzenie się organizmu czy też przyjmowaniem niektórych leków. Na poziom witamin i minerałów w organizmie może mieć również wpływ poziom stresu, zanieczyszczenia oraz zmiany hormonalne. Podsumowując, prawidłowo zbilansowana dieta jest jednym z ważniejszych czynników w procesie dbania o nasze zdrowie. Pozwala nie tylko na utrzymanie dobrego samopoczucia, redukcję zbędnych kilogramów ale przede wszystkim dostarcza naszemu organizmowi niezbędnych składników odżywczych w tym witamin i minerałów.
Powszechne niedobory żywieniowe

Szczęśliwy dwa słodkie dzieci bawiące się z owocami i warzywami. Darmowe Zdjęcia


Kilka niedoborów witamin jest dość powszechnych, nawet u osób stosujących zróżnicowaną, dobrze zbilansowaną dietę. Na szczycie listy znajduje się niedobór witaminy D, który według Harvard School of Public Health dotyka ponad miliard ludzi na całym świecie i może zwiększać ryzyko wielu chorób przewlekłych, w tym osteoporozy, chorób serca, stwardnienia rozsianego, niektórych nowotworów i chorób zakaźnych - od gruźlicy po przeziębienie i grypę. Głównym źródłem witaminy D u ludzi jest ekspozycja na słońce, które wyzwala syntezę witaminy D w skórze. Ponieważ wielu z nas unika niezabezpieczonej ekspozycji na słońce z powodu bardzo realnych obaw dotyczących raka skóry spowodowanego promieniowaniem UV, wielu, jeśli nie większość, nie wytwarza odpowiedniego poziomu witaminy D.


Witamina B-12 to kolejny niezbędny składnik odżywczy, którego wielu z nas może brakować, ponieważ problemy z wchłanianiem są dość powszechne - szczególnie u osób starszych. Niedobór B-12 może mieć bardzo poważne konsekwencje, w tym anemię i uszkodzenia neurologiczne. Według Harvard Medical School 3,2% dorosłych w wieku powyżej 50 lat ma bardzo niski poziom B-12, a do 20% populacji może mieć niedobór krytyczny. Witamina B-12 znajduje się w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak mięso, jaja i nabiał, których na ogół nie brakuje w amerykańskiej diecie, więc większość przypadków niedoboru B-12 w Stanach Zjednoczonych wynika raczej z problemów ze złym wchłanianiem niż z nieodpowiedniego spożycia B-12. Według CDC, zaburzenia wchłaniania B-12 są powszechne u osób powyżej 50 roku życia, u osób z problemami jelitowymi, takimi jak choroba Leśniowskiego-Crohna, zapalenie okrężnicy lub celiakia, lub u osób, które przeszły operację bypassu żołądka.


Inne powszechne deficyty żywieniowe, według CDC, obejmują niedobory witamin A, C, E i witamin z grupy B, zwłaszcza kwasu foliowego i B-6. Minerały, których wielu Amerykanów może nie otrzymywać w wystarczających ilościach, to żelazo, magnez i cynk.
Badania krwi w celu wykrycia niedoboru witamin
Dostępnych jest wiele badań krwi, które mogą określić, czy organizm otrzymuje odpowiedni poziom niezbędnych składników odżywczych. Do najbardziej skutecznych w ocenie ogólnego stanu odżywienia należą kompleksowe badania - panele żywieniowe, które mierzą poziom witamin, minerałów, enzymów i innych składników odżywczych niezbędnych dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Dodatkowo, jeśli masz objawy dotyczące określonych składników odżywczych - takich jak te typowe niedobory wymienione powyżej - dostępne są indywidualne badania krwi w celu sprawdzenia poziomu witamin, minerałów i innych składników odżywczych, w tym witamin A, D, C, K i witamin z grupy B: B-12, B-6, B-1 i kwas foliowy, minerały takie jak magnez, wapń, selen i cynk, a także przeciwutleniacze, beta-karoteny i niezbędne enzymy, takie jak CoQ10.


Testy żywieniowe mogą pomóc Ci upewnić się, że wysiłki zmierzające do optymalizacji zdrowia poprzez dobre odżywianie się opłacają, identyfikując wszelkie składniki odżywcze, których możesz nie otrzymywać w wystarczającej ilości, a także te, które możesz spożywać w nadmiarze. Po co działać w niepewności, jeśli chodzi o optymalizację Twojego odżywiania, skoro prawdziwe, konkretne odpowiedzi są tak łatwe po zrobieniu tylko kilku badań krwi?


Zapraszamy na badania krwi do labplus.pl. Z kodem “odnaturypl” mamy dla Państwa 10zł zniki. Kod należy wpisać w koszyku.

Lunch przy stole ze zdrową żywnością ekologiczną. widok z góry Darmowe Zdjęcia

Pozostaw komentarz