Menu
Szukaj
Filters
Zamknij
Zamknij

Jajko – super pokarm

Jajko – super pokarm

Jeśli szukasz prostoty i łatwych do zastosowania rozwiązań w zdrowym odżywianiu, jajka są dla Ciebie idealne!

Zwykle, kiedy ktoś mówi o zbilansowanej diecie, mówi też o tym, że powinna ona być urozmaicona, że powinniśmy jeść wszystko (to co rośnie, z wykluczeniem produkowanych przez człowieka sztucznie używek).

Wiele osób może poczuć się zniechęcone perspektywą poszukiwania nowych źródeł pożywienia.

 

Zdrowe odżywianie niepostrzeżenie się staje się źródłem stresu.

Nawet jeśli masz duże ograniczenia w diecie ale możesz jeść jajka, bądź spokojna, Twój organizm dostanie wszystko, czego potrzebuje!

Pod wieloma względami jajko można porównać do mleka matki:

  • jest natychmiast gotowe do spożycia

  • nie wymaga żadnej obróbki (choć zwykle wolimy nie jeść ich na surowo)

  • zawiera wszystkie składniki odżywcze, kwasy tłuszczowe, witaminy i pierwiastki śladowe w idealnych proporcjach

  • zawiera enzymy i wszystkie inne substancje czynne konieczne do jego strawienia

Wegetarianie mogą jeść jajka ale weganie już nie. Dla wegan bardzo podobną rolę mogą spełnić surowe namoczone nasiona fasoli mung.

Przeciętnie, jedno jajko zawiera pięć gram białka, cztery gramy dobrych dla zdrowia tłuszczów, reszta to dobrej jakości woda, witaminy, minerały i odrobina węglowodanów. Jajka to idealny, łatwo przyswajalny, dietetyczny pokarm.

 

Czasem jajko „staje na żołądku”. Dlaczego?

Dzieje się tak gdy jajko jest ugotowane na twardo lub usmażone. W surowym jajku są wszystkie enzymy potrzebne do jego trawienia, również konsystencja płynna ma znaczenie dla poprawy strawności.

Jajka delikatnie zakwaszają organizm, więc jeśli chciałabyś wprowadzić je do diety w dużych ilościach, dla zrównoważenia kwasowego charakteru jedz je z liściastymi warzywami zielonymi, które są silnie zasadowe.

Szczególnie polecamy jajka gotowane na miękko (lub oddzielone surowe żółtka). Ta forma przygotowania pozwala zachować minerały, witaminy, enzymy i nienasycone kwasy tłuszczowe.

Sposoby przyrządzania jajek: na surowo, gotowane, smażone, w zupach, zapiekankach, ciastach. Na naszym blogu znajdziesz szybki i prosty przepis na jajka sadzone z porem.

Jeszcze do niedawna pokutowało przekonanie, że spożycie jajek trzeba ograniczać do kilku sztuk w tygodniu. Najwyższy czas obalić ten cholesterolowy mit.

Cholesterol

Zawsze gdy mowa o jajkach, pojawia się pytanie o cholesterol. Ma on złą sławę, ale czy słusznie? Cholesterol jest nam potrzebny do syntezy hormonów, witaminy D i produkcji kwasów żółciowych. Z wiekiem jego poziom w organizmie wzrasta. Dlaczego? Bo potrzebujemy go coraz więcej, by mimo upływu wieku nasze organy wewnętrzne mogły dalej pracować pełną parą. Osoby, które statynami obniżają poziom cholesterolu zauważają znaczący spadek formy, pogorszenie samopoczucia i zasobów energii.

Nie ma bezpośredniego związku przyczynowo – skutkowego pomiędzy miażdżycą a ilością zjadanego cholesterolu. Czy wiedziałaś, że aż osiemdziesiąt procent cholesterolu nie pochodzi z jedzenia, lecz jest syntetyzowana w organizmie? To sugeruje, że jest on niezbędny. Napiętnowanie cholesterolu i odrzucanie z jego powodu tak cennego pokarmu jak jajka jest zdecydowanie pochopne. Być może nie odkryliśmy jeszcze do końca jego znaczenia.

Białka jaja kurzego docenili naukowcy. Wyizolowany z jajek FGF czyli Czynnik Wzrostu Fibroblastów znajdziecie w suplemencie Laminine. Ma on działanie silnie odbudowujące, regenerujące i odmładzające.

Polecamy :)

Pozostaw komentarz
Komentarze
17.05.2019 10:30
jak znaleźć przepis na waszej stronie na jajka sadzone z porem?