Menu
Szukaj
Filters
Zamknij
Zamknij

Czym tak naprawdę jest spirulina i czy warto ją spożywać?

Czym tak naprawdę jest spirulina i czy warto ją spożywać?

Czym tak naprawdę jest spirulina i czy warto ją spożywać?

Podobny obraz

 

 Co to takiego? 


Spirulina to sproszkowane mikroskopijne algi słodkowodne. Obecnie jest hodowana komercyjnie i
sprzedawana na rynku zdrowej żywności w formie tabletek i proszku. Nazywana jest też zielonym
mięsem, ze względu na dużą zawartość pełnowartościowego białka. Zawiera go ok. 60%. Jest dobrym
źródłem witamin: B1, B2, B6, B12, PP, kwasu foliowego, kwasu pantotenowego, biotyny, witamin E i
C. Ponadto zawiera 10 razy więcej karotenów niż marchew – w tym niezbędny beta-karoten.
Znajdziemy w niej duże ilości wapnia (nawet 300% więcej niż w mleku), żelaza, cynku czy selenu.
Spirulina jest również źródłem bardzo aktywnych substancji takich jak zeaksantyna (wspomaga
proces widzenia, silny antyoksydant), chlorofil (działa oczyszczająco i ochronie na cały organizm), czy
inozytol (neutralizuje skutki stresu, odpręża). 

Oprócz bardzo dobrej zawartości makroskładników spirulina posiada również witaminy oraz składniki
mineralne, zawiera między innymi:
– witaminę C – 10,1 mg/100 g,
– witaminę B1 – 2,38 mg/100 g,
– witaminę B2 – 3,67 mg/100 g,
– witaminę B3 – 12,82 mg/100 g,
– witaminę B6 – 0,364 mg/100 g,
– kwas foliowy – 94 µg/100 g ,
– witaminę A – 570 IU/100 g,
– witaminę E – 5 mg/100 g,
– witaminę K – 25,5 µg/100 g,
– wapń – 120 mg/100 g,
– żelazo – 28,5 mg/100 g,
– magnez – 195 mg/100 g,
– fosfor – 118 mg/100 g,
– potas – 1363 mg/100 g,
– sód – 1048 mg/100 g,
– cynk – 2 mg/100 g.

W 100 g spiruliny znajduje się około:
– 290 kcal,
– 57,47 g białka,
– 7,72 g tłuszczu,
– 23,90 g węglowodanów,
– 3,60 g błonnika.

 

Jakie działanie przypisuje się spirulinie? 

Obecnie popularność spiruliny rośnie i przypisuje się jej wiele właściwości leczniczych. Naukowcy
przeprowadzili wiele badań, które potwierdzają jej profilaktyczne, a nawet lecznicze działanie w
przypadku wielu chorób. Wśród jej właściwości można wyróżnić: 
•    obniżenie  złego cholesterolu (LDL) i trójglicerydów 
•    obniżenie poziomu cukru we krwi 
•    wspomaganie odporności organizmu- dzięki zawartej w spirulinie fikocyjaninie (niebieski barwnik
który znajduję się prawie wyłącznie w niebieskozielonych algach) oraz innych substancjach
aktywnych i witaminach 

•    wspomaganie procesów trawienia i wydalania, poprzez stabilizowanie naturalnej flory przewodu
pokarmowego 
•    oczyszczanie organizmu poprzez wspomaganie pracy wątroby i nerek 
•    działanie przeciwwirusowe- wyizolowany ostatnio ze spiruliny specyficzny polisacharyd, nazwany
„spirulinowym wapniem” ma hamujące działanie na rozwój wirusów: HIV, grypy, świnki, odry,
opryszczki i zwykłego przeziębienia. 
•    opóźnianie procesów starzenia, wspomaganie odchudzania, wspomaganie leczenia anemii i wiele
wiele innych 

 

Znalezione obrazy dla zapytania spirulina

 

 

Jakie są zalecane dawki spożywania spiruliny?

Suplementację spiruliną najlepiej rozpoczynać od małych dawek i stopniowo je zwiększać. Osobom
rozpoczynającym suplementację oraz dzieciom zaleca się spożywanie 3–5 g/dobę. Następnie można
zwiększyć dawkę do 6–10 g/dobę. Za dawkę terapeutyczną uznaje się 11–20 g/dobę. Osoby
intensywnie pracujące oraz ćwiczące mogą spożywać nawet do 30 g spiruliny na dobę.

 

Jak stosować spirulinę?

Spirulinę można stosować jako suplement diety w postaci tabletek lub proszku. Jej zastosowanie jest
bardzo szerokie, między innymi można dodawać ją do koktajli, soków, sałatek, owsianek, ciast, zup i
wielu innych. Wystarczy dodać jedną lub dwie łyżeczki sproszkowanych alg do ulubionego dania, aby
całkowicie zmienić jego wygląd, wartości odżywcze oraz smak. Spirulina doskonale sprawdza się
również w produkcji ciast jako naturalny barwnik. Charakteryzuje się bowiem głęboko zieloną barwą,
dzięki czemu ciasta zyskują zaskakujący wygląd.

 

 Super koktajl ze spiruliną

 

Znalezione obrazy dla zapytania koktajl spirulina

Składniki na 2 szklanki:

2 banany
pół jabłka
sok z jednej dużej pomarańczy
1 liść jarmużu, drobno posiekany, można zamienić na łyżkę pietruszki
1 łyżeczka spiruliny

Przygotowanie:

Wszystkie składniki zmiksować w naczyniu blendera, rozlać do dwóch szklanek i wypić od razu. Niech moc będzie z wami!

 

Maseczka na twarz ze spiruliną, jogurtem, miodem i sokiem z cytryny 

Składniki

  • 2 łyżeczki jogurtu naturalnego
  • 1/2 łyżeczki miodu prawdziwego
  • 1/2 łyżeczki spiruliny w proszku
  • kilka kropel soku z cytryny /można pominąć, jednak jeśli zależy Ci na likwidacji przebarwień lepiej żeby znalazł się on w maseczce/

Wykonanie

  • Jogurt wlej do miseczki, dodaj miód i dokładnie wymieszaj
  • do mieszanki dodaj spirulinę i mieszaj aż dobrze się rozprowadzi
  • na koniec dodaj kilka kropel soku z cytryny
  • na oczyszczoną twarz nałóż maseczkę
  • trzymaj ją na twarzy ok 15-20 minut
  • dokładnie zmyj
  • stosuj 1-2 razy w tygodniu

 

 Znalezione obrazy dla zapytania spirulina

 

Pozostaw komentarz