Menu
Szukaj
Filters
Zamknij
Zamknij

Arsen w ryżu

Arsen w ryżu

Uwaga na ryż

Czy słyszeliście o tym, że ryż uprawiany w krajach dalekiego wschodu zawiera arsen w ilościach, mających destrukcyjny wpływ na nasze zdrowie? W wielu krajach Europy mówi się o tym w mediach głośno i dużo, lecz w Polsce, choć jest to znane, nie upowszechnia się tej informacji.

Ryż nie jest tradycyjnym pokarmem w naszym rejonie geograficznym więc zagrożenie nie u nas nie jest tak istotne jak w krajach, gdzie ryż jest podstawą wyżywienia.

Jednak nawet w Europie jest bardzo popularny w żywieniu niemowląt, ludzi osłabionych, sportowców i innych grup o specyficznych potrzebach dietetycznych ze względu na swoje dobroczynne właściwości. Ryż nie zawiera glutenu, jest łatwo strawnym węglowodanem złożonym (czyli zdrowszym od cukrów prostych), daje dużo energii, ma neutralny smak, przez co da się go połączyć z większością innych produktów spożywczych. Jest zalecany przez dietetyków.

Skąd arsen w ryżu?

W Azji, gdzie ryż jest głównie uprawiany używa się bardzo dużo nawozów sztucznych i pestycydów, które są źródłem arsenu. Woda, spłukując rośliny i glebę zabiera ze sobą nawozy i pestycydy a następnie nawadnia pola ryżowe. Ponieważ ryż wzrasta w stojącej wodzie, absorbuje szczególnie dużo arsenu.

Ryż uprawiany we Włoszech prawdopodobnie jest mniej zanieczyszczony niż ryż z Chin, jednak również w Europie na coraz szerszą skalę używa się chemii w rolnictwie. Współcześnie niestety żaden ryż nie jest wolny od zanieczyszczenia arszenikiem.

Nie znaczy to, że zdrowa, dorosła osoba musi całkowicie zrezygnować z ryżu. Jeśli zjesz raz, dwa razy w tygodniu porcję ryżu, najlepiej przygotowanego tak, jak proponujemy poniżej to nie będzie to miało wyraźnego wpływu na Twoje zdrowie.

Całkowicie z ryżu powinny zrezygnować kobiety w ciąży, przygotowujące się do ciąży, niemowlęta i małe dzieci oraz osoby osłabione, w okresie rekonwalescencji. Niestety, tym właśnie grupom najczęściej zaleca się ryż w diecie...

Kiedy przyjrzysz się półkom sklepowym z produktami dla niemowląt, odkryjesz, że ponad połowa z nich przygotowana jest na bazie ryżu.

Małe dzieci zjadają stosunkowo największe ilości arsenu w ryżu i jednocześnie najbardziej jest on dla nich szkodliwy, ponieważ:

  • dzieci zjadają więcej niż dorośli w stosunku do swojej masy ciała

  • ryż jest lekkostrawnym, naturalnych pokarmem bezglutenowym, dlatego powszechnie jest zalecany jako jeden z pierwszych stałych pokarmów dla niemowląt,

  • jest składnikiem sztucznych mieszanek podawanych dzieciom zamiast mleka matki

  • jest głównym składnikiem błyskawicznych kaszek, wafli, gotowych posiłków dla niemowląt

  • system odpornościowy dzieci jest jeszcze nie ukształtowany przez co arszenik działa na organizm malucha silniej

Jeśli w Twoim otoczeniu są dzieci i kobiety w ciąży przekaż im te informacje, gdyż może to być bardzo ważne dla ich zdrowia.

 

Jak zminimalizować ryzyko zatrucia arszenikiem?

  1. wybieraj ryż pochodzący z krajów o których wiesz, że uprawy są kontrolowane – Włochy, Stany Zjednoczone

  2. pamiętaj, że badania zawartości arszeniku wykazują, że ryż ekologiczny ma go tyle samo co ryż nie ekologiczny

  3. wybieraj ryż oczyszczony, biały, gdyż 80% arszeniku znajduje się w osłonce ziarna

  4. przed gotowaniem dokładnie wypłucz ryż pod bieżącą wodą na sitku

  5. przepłukany ryż mocz w roztworze sody oczyszczonej jak najdłużej, nawet przez całą noc

  6. gotuj ryż w proporcji 1 część ryżu na 6 części wody i po ugotowaniu odcedź i wylej wodę

Ten sposób postępowania niestety powoduje utratę wielu wartości odżywczych ryżu ale chroni przed zatruciem.

Środowisko Ziemi jest coraz bardziej zanieczyszczone. Metale ciężkie mogą być wszędzie: w jedzeniu, wodzie, powietrzu. Problem zanieczyszczenia arsenem i innymi metalami ciężkimi nie dotyczy tylko ryżu. Szczególnie narażone na zanieczyszczenia są ryby, owoce morza i grzyby. Produkty te są jednak spożywane w umiarkowanych ilościach a ryż jest podstawą wyżywienia znaczącej części ludności świata i dlatego stanowi zagrożenie dla zdrowia.

Nawet, jeśli nie jesteśmy w stanie kontrolować czystości spożywanej żywności, to mamy do dyspozycji suplementy diety o działaniu odtruwającym. Warto profilaktycznie dwa razy w roku odtruć organizm. Polecamy artykuł o oczyszczaniu organizmu na naszym blogu.

Źródło naukowe: Karolina Kulik-Kupka1 Aneta Koszowska1 Anna Brończyk-Puzoń1 Justyna Nowak1 Katarzyna Gwizdek2 Barbara Zubelewicz-Szkodzińska1 ARSEN – TRUCIZNA CZY LEK? ARSENIC – POISON OR MEDICINE? Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach / Wydział Zdrowia Publicznego w Bytomiu, Zakład Profilaktyki Chorób Żywieniowozależnych / Wydział Nauk o Zdrowiu w Katowicach, Zakład Kinezjologii /

Pozostaw komentarz